Obal a jeho funkce
Obal a jeho funkce.
Není to jen design.
Obaly. Obalový design. Pěkně se na to kouká, že? Ale obal neslouží jen k tomu, aby byl hezký. Pojďme si přiblížit, k čemu všemu je obal dobrý a co obnáší jeho příprava.
Obal jako ochrana výrobku
Obal primárně slouží k ochraně výrobku. Bez obalu by se zboží špatně dávkovalo (třeba čaj nebo zubní pasta). Navíc díky pečlivě zvolenému obalu např. potraviny získají delší trvanlivost a uchovají si svoje charakteristické vlastnosti, jako barvu nebo aroma.
Obal jako pomocník při transportu
S baleným zbožím se lépe manipuluje, snadno se transportuje a skladuje. I to je důležitá funkce obalu.
Obal jako nástěnka pro sdělení informací o výrobku
Jak byste si vybrali zboží, pokud byste o něm neměli žádné informace? Bylo by to komplikované. Obal však poskytuje dostatek prostoru pro sdělení důležitých informací o produktu, který je zabalený uvnitř. Na obalu jsou uvedené důležité informace o produktu samotném, tedy o jeho vlastnostech, k čemu je dobrý a jak se používá. Obal zpravidla uvádí potřebné informace i pro distributory a prodávající, jako je čárový kód, datum trvanlivosti nebo skladovací podmínky. Obal Vám také pomocí recyklačních značek řekne jak s ním naložit po jeho použití, tedy z jakého materiálu je vyroben a do jakého kontejneru ho máte vyhodit.
Marketingová funkce obalu
Člověk je bytost emocionálně založená a nerozhoduje se jen pragmaticky. Lidé vnímají design, barvy i vyznění textů. Naštěstí nejsme všichni stejní a každý máme jiný vkus. Proto do tvorby obalů vstupují designéři a marketéři, kteří společně vytváří konečnou podobu obalu na základě preferencí cílové skupiny pro daný produkt. S pomocí obalu si výrobce buduje svoje jméno a rozšiřuje povědomí o své značce. Navíc ho může využít ke komunikaci různých akčních nabídek, limitovaných edicí nebo třeba soutěží, které zvyšují zájem u spotřebitelů.
Co nás na tom baví?
My designéři se samozřejmě zaměřujeme především na poslední dva uvedené body, nicméně důležité jsou všechny stejně. Pokud by byl obal krásný, ale neplnil svoji ochrannou funkci, byl by k ničemu. A naopak, můžete mít super super produkt v super krabičce, ale pokud si ho nikdo nekoupí, protože je balení ošklivé, nebo o produktu nepodává smysluplné informace, potom se také míjí účinkem.
Je zřejmé, že obalový design není „buch, buch, hotovo“. My vždy dbáme na všechny uvedené faktory, s výrobcem diskutujeme nad všemi souvislostmi a kromě vizuální stránky se zaměřujeme na smysluplné a pochopitelné podání informací spotřebiteli. Ta komplexnost je to, co nás na tom baví.