Proč mít dobrý brief pro grafika
Brief pro grafika aneb proč mít
dobré zadání?
V našem oboru grafiky existuje několik typů klientů. A patří mezi ně i jeden, se kterým je spolupráce těžká až nemožná. Jeho často jediné zadání zakázky je věta „Překvapte mě“. Možná si řeknete, že je to vlastně skvělý zadavatel, který dává absolutní volnost při zpracování projektu, a tudíž se jedná o splněný sen každého grafika…
Ve skutečnosti je to nejhorší způsob spolupráce, na který můžete narazit, a přirovnali bychom jej ke střelbě od boku se zavázanýma očima. Zadavatel nepřipraví reálné zadání a co je horší, některý dodavatel na takovou spolupráci kývne. Musí potom ale počítat s tím, že od něj zadavatel očekává zázraky. Prostě chyba na obou stranách a vyhlídky projektu nepěkné.
Zadavatel nemůže spoléhat na to, že se bez přípravy magicky dostaví kýžený výsledek. Dodavatel se nesmí nechat zmást příslibem volné ruky při tvorbě projektu, a musí pokládat správné otázky. Berme dobré zadání jako zákon, podle kterého při práci postupujeme. Vždy je potřeba otevřenost k dialogu, důvěra, nastavení mantinelů a hlavně vytyčení cílů.
Jak tedy připravit správné zadání grafikovi?
Zadavatel musí grafikovi sdělit co nejvíc o produktu, který (v našem případě) potřebuje do něčeho zabalit. Potřebujeme znát všechny vlastnosti produktu, abychom je otiskli na obalu a představili je nakupujícímu. Potřebujeme také znát právě předpokládaného nakupujícího, tedy cílovou skupinu. Každý produkt je v určité skupině společnosti více oblíbený, u jiné skupiny spotřebitelů zase méně. Výrobce cílí na prodeje svého zboží, proto ho logicky nejvíce nabízí té skupině lidí, která jeho produkt ocení. A tato skupina má svůj vkus a své preference, proto je v designu obalu zohledníme.
Grafikovi je potřeba předat veškeré povinné texty uváděné na obalu, jako je adresa výrobce, podmínky skladování, složení výrobku, dále recyklační značky, EAN kód atd.
Grafik musí předem znát materiál obalu a technologii tisku. Jinak se přiupravují data na ofsetový tisk a jinak na flexotisk, roli hraje případné použití barev z palety Pantone nebo povrchové úpravy jako lakování, ražba atd.
Kreativci dodejte výkres obalu v křivkách, ať už je to sáček nebo třeba krabička, aby design napasoval přímo do konkrétního rozměru.
Pokud již Vaše firma nebo přímo Váš produkt má svoje logo, bude ho grafik potřebovat dodat v křivkách. Ideálně pokud má Váš brand i vlastní grafický manuál, určitě ho grafikovi poskytněte. Není nic horšího než mít grafický manuál a nepoužívat ho 🙂