Horror Vacui – obávané prázdné místo.
Možná už jste se s tímto výrazem setkali. Obávané prázdné místo si říká Horror Vacui – v překladu „strach z prázdného místa“ nebo taky „děs před prázdnotou“, a při pátrání po jeho původu bychom se dostali až někam k Aristotelovi. Ve výtvarném umění se tento strach pojí s nutkáním zaplnit veškerou plochu, na které pracujeme. Bohužel tenhle strach najdeme i na místech, kde umí nadělat solidní neplechu. Třeba na webech.
Leckdo si možná řekne, že prázdné místo přeci ničemu nepomáhá a je škoda ho nevyužít. To je ale osudová chyba. Všechny prvky hrají svou roli a volná plocha je stejně důležitá jako ta s obsahem. Prázdným místem totiž můžeme vytvořit důraz na to, co je důležité, dát prostor ostatním prvkům v grafice, nebo udělat důležitou pauzu v toku informací. Viz ukázka obalového designu níže.
A co je fascinující je fakt, že existuje přímá spojitost mezi horror vacui a vnímáním hodnot. Jak postupně zaplňujete prázdný prostor, vnímaná hodnota vašeho produktu klesá. O čemž si přečtete třeba v knize Universal Principles of Design.